Tutustu näköislehteen ilmaiseksi
Elmo-lehden verkkosivut jatkossa osoitteessa: www.elmomedia.fi

Saksan GP paljasti Mercedeksen akilleen kantapään – Bottaksen jatkosta tuskin päätetty

Valtteri Bottaksen kisa päättyi karvaaseen pettymykseen. @ All Over Press

Saksan GP päättyi sateisessa Hockenheimissa suomalaisittain harmillisiin tunnelmiin. Valtteri Bottaksella olisi ollut loistava tilaisuus kaventaa Lewis Hamiltonin MM-johtoa 15 tai jopa 18 pisteellä, mutta Bottas ajoi radan viimeisessä mutkassa 57. kierroksella ulos ja romutti autonsa. Hamilton ajoi samassa mutkassa aiemmin ulos, mutta britin autosta hajosi vain etusiipi ja hän pystyi jatkamaan matkaansa. Vaiherikkaan lopun jälkeen Hamilton tuli maaliin 11:ntenä.

Nyt lähtee – tilaa tästä Elmo 4 kk 35 euroa!

Bottaksen ulosajo johtui hänen omasta ajovirheestään. Hän tuli mutkaan liian leveällä linjalla ja auto lähti sateen kostuttamalla radalla hänen käsistään. Sen jälkeen kysymys oli enää siitä, mihin auto pysähtyy ja osuuko se valliin vai ei. Bottaksen epäonneksi auto osui ratavalliin ja hänen matkansa päättyi siihen.

Vaikka Hamiltonin ja Bottaksen kisat menivät pilalle ulosajojen vuoksi, Hockenheimin todellinen opetus oli se, että Mercedes on tehnyt todella mielenkiintoisen teknisen valinnan koskien tämän kauden autoaan. Mercedes on aiempina vuosina ollut tunnettu suoranopeudestaan, mutta tämän kauden autossa painopistettä on siirretty selvästi downforcen suuntaan.

Mercedeksen auto on MM-sarjan kiistatta paras auto, mutta siinä on yksi akilleen kantapää, joka tuli ensimmäisen kerran tällä kaudella näkyvästi esille vasta sunnuntaina Hockenheimissa. Auto toimii loistavasti koko kierroksen mittakaavassa niin aika-ajoissa kuin kisavauhdissa. Mercedeksen ovat dominoineet aika-ajoja ja kun ne ovat päässeet ajamaan kisan keulilla, ne ovat olleet pitelemättömiä. Ongelmat alkavat vasta siinä vaiheessa, kun Mercedekset putoavat muiden autojen taakse radoilla, joissa on paljon pitkiä suoria. Kun suoranopeudesta on tingitty downforcen kustannuksella, käy kuten Hockenheimissa: Mercedes ei olekaan enää suorilla sarjan nopein auto, jolloin ohittaminen muuttuu haastavaksi jopa keskisarjan talleja vastaan. Se nähtiin tänään niin Bottaksen kuin Hamiltoninkin kohdalla hänen kolarointinsa ja muiden seikkailuiden jälkeen.

Kysymys ei sinällään ole virheestä, vaan tietoisesta valinnasta. Mikään auto ei toimi täydellisesti kaikille radoilla, vaan tallit joutuvat tekemään valintoja. Mercedeksen valinta täksi kaudeksi oli tinkiä suoranopeudesta ja satsata downforceen. Siksi Mersulle tiedettiin jo ennen kautta, että Hockenheimin kaltaiset radat eivät ole sen kannalta optimaalisia silloin, jos kisassa joudutaan ohittamaan edellä ajavia autoja.

Vaikka Hockenheim ei ole Mercedeksen tämän kauden auton kannalta optimaalinen rata, sillä otettiin silti paalupaikka aika-ajoissa ja Hamilton johti kisaa kolariinsa saakka. Mercedes toimi erinomaisesti radan hitaammilla osuuksilla, mutta ongelmana sunnuntaina oli ohittaminen. Siksi Bottaksenkin oli yritettävä ohitusta aggressiivisesti – ja nyt aggressiivisuus kävi hänelle kalliiksi MM-taistelun kannalta.

Hockenheimin kisaviikonlopun aikana uutisoitiin, että Mercedes olisi jo sopinut Bottaksen kanssa jatkossa. Formula ykkösissä kaikki on toki mahdollista, mutta en näe yhtään järkevää syytä siihen, miksi Mercedes olisi jo päättänyt Bottaksen jatkosta. Bottas on toki ajanut erinomaisen kauden, mutta Mercedeksen on koko ajan katsottava MM-kokonaispistetilannetta ja pohdittava sitä vaihtoehtoa, että entä jos emme olekaan ensi vuonna MM-sarjan ykköstalli, mitä se tarkoittaa kuljettajiemme kannalta. Luonnollisesti jokainen suomalainen toivoo, että Bottas ajaisi myös ensi kaudella toista hopeanuolta, mutta Mercedes katsoo asioitaan oman logiikkansa kannalta ja sitä logiikkaa vasten asioita peilatessa olisi yllätys, jos Mercedes olisi jo tehnyt Bottaksen kanssa jatkosopimuksen. Kysymys ei ole epäluottamuksesta Bottasta kohtaan, vaan siitä, että miksi asiasta, josta ei tarvitse vielä päättää, pitäisi päättää yhtään sen aikaisemmin kuin on tarve.

Hockenheimista vielä yksi tärkeä havainto. Max Verstappenin, Red Bullin ja Hondan moottoreiden kokonaissumma on kasvamassa sellaiseksi, että Ferrarilla saadaan olla loppukauden aikana tarkkana. Verstappen on aina ollut loistava märänkelin kuljettaja, mutta hän on kypsynyt muutenkin kuljettajana tällä kaudella. Myös Red Bull on saamassa niin auton kuin tallin muun toiminnan sellaisella tasolle, että se voi napsia tämän kaltaisia voittoja jatkossakin. Sunnuntaina nähtiin paljon varikkopysähdyksiä ja Red Bull oli siinä pelissä ykköstalli.

Ja lopuksi ne Hondan moottorit. Jokohan ihmiset alkaisivat viimeinkin uskoa, että McLarenin ongelmat eivät johtuneet yksinomaan Hondan moottoreista. Ykkös- ja kolmostila olivat varmasti mannaa niin Hondalle kuin kaikille Hondan moottoreita käyttäville talleille.

Ole ensimmäinen kommentoija artikkeliin "Saksan GP paljasti Mercedeksen akilleen kantapään – Bottaksen jatkosta tuskin päätetty"

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


*